Schindler’s List ( Schindler’in Listesi – 1993 ) Detaylı İncelemesi

0
21290
Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi
Bu içeriği paylaşmak ister misin? 👇

Yönetmen:Steven Spielberg
Senaryo:Steven Zaillian (Thomas Keneally’nin kitabından)
Yapımcılar:Branko Lustig, Gerald R. Molen, Steven Spielberg
Oyuncular:Liam Neeson (Oskar Schindler), Ben Kingsley (Itzhak Stern), Ralph Fiennes (Amon Goeth), Caroline Goodall (Emilie Schindler), Jonathan Sagall (Poldek Pfefferberg), Embeth Davidtz (Helen Hirsch)
Süre:195 dakika

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesiSchindler’in Listesi , yönetmenliğini Steven Spielberg’in yaptığı, 1993 ABD yapımı bir filmdir. II. Dünya Savaşı sırasında Naziler’in uygulamış olduğu soykırımdan binin üzerinde Polonya Yahudisinin kurtarılmasında rolü olan Oskar Schindler’i ve bu kurtarmayı konu edinen film, 321 milyon dolar gişe hasılatı elde etmiş ve Akademi, Altın Küre, BAFTA ve Grammy ödülleri kazanmıştır. “Tüm zamanların en iyi filmleri” konulu çeşitli listelerde üst sıralarda bulunan film, Amerikan Film Enstitüsü’nün güncel listesinde 9. sırada yer almaktadır.

“Schindler’in Listesi”, 2004 yılında Kongre Kütüphanesi tarafından “kültürel, tarihi ve estetik olarak önemli” filmler arasına seçilerek ABD Ulusal Film Arşivi’nde muhafaza edilmesine karar verilmiştir

Schindler’in Listesi – Filmin Konusu

Dünya SavaşıNazi Almanyası. Oskar Schindler Almanya‘ya iş kurmak amacı ile gelir. Fakat beş kuruşu yoktur. Kendi deyişiyle sunum yeteneği sayesinde birçok üst düzey Alman SSsubayı ile dost olur. Bu sırada Yahudi Soykırımı başlamıştır. Schindler’in fabrikası artık getto kamplarındakilerin cennet kapısı olmaya başlamıştır. Schindler´in yardımcısı Itzhak Stern de bir Yahudidir. Stern, Schindler’in fabrikasının idaresini yürütürken, bir yandan da belgelerde yaptığı değişikliklerle birçok Yahudi’yi Alman savaş gücü için gerekli göstererek, fabrikaya alır ve toplama kamplarına gönderilmekten kurtarır.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesiSonrasında, gettolardaki Yahudiler, Kraków’un güneyinde inşa edilen Plaszow Toplama Kampına sürülür ve bu sırada Alman askerlerinin gettoları boşaltmasını bölgeye hakim bir tepeden izleyen Schindler, birçok Yahudi’nin öldürülmesine tanık olur. Fakat, Stern’in de uyarılarıyla, özellikle Plaszow kampının komutanı Amon Göth başta olmak üzere, Alman subaylarıyla işbirliğine devam eder. Fabrika bir yandan kâr amacıyla çalışırken, Schindler bir yandan da mümkün olduğunca çok Yahudi’nin kurtarılması için çabalamaktadır.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Bu esnada, Berlin’den gelen emirle, kamp tasfiye edilip, tüm esirler Auschwitz’e sürülmeye başlanır. Schindler, her işçi için verdiği yüklü miktardaki rüşvetle, Amon Göth’ü kendi Yahudileri’ni, eski evinin bulunduğu Zwittau-Brinnlitz’de (Çekoslovakya) kuracağı fabrikaya götürmeye ikna eder. Gene de sorunlar devam eder ve Schindler’in fabrikasına götürülmek üzere trene bindirilen erkeklerin fabrikaya ulaşmasına rağmen, Yahudi kadınlar bir yanlışlık sonucu Auschwitz’e götürülür. Fakat, Schindler kampın komutanı Rudolf Höß’e verdiği rüşvet ile kadınları tekrar kurtarır ve sonunda listesinde bulunan tüm Yahudileri kendi fabrikasına aldırmayı başarır.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Almanya’nın teslim olması ile beraber, halen bir Nazi partisi üyesi ve kendi deyişiyle köle işçilerden kazanç sağlayan bir kimse olduğu için Schindler, Sovyet askerlerinden kaçmak zorundadır. SS korumalarına, evlerine bir katil veya insan olarak dönmenin ellerinde olduğunu söyler ve askerler esirlere dokunmadan fabrikayı terk ederler. Gece, işçileri ile vedalaşması esnasında, işçiler Schindler’e gerekirse delil olarak sunması için her birinin imzaladığı ve onlar için bir katil olmadığını izah ettikleri bir mektup ile üzerine Talmud’dan “Kim ki bir insanın hayatını kurtarır, o tüm Dünya’yı kurtarır” sözünün işli olduğu, bir işçinin altın dişinden dövdükleri bir yüzük verirler. Schindler, duygulanır ve ağlayarak tüm bunların yeterli olmadığını, elinden gelenden daha fazlasını yapmış, daha fazla insan kurtarmış olabileceğini söyler.

Ertesi sabah, Schindler Yahudileri, doğan güneş ile uyanırlar ve gelen bir Sovyet askeri tarafından artık özgür oldukları söylenir. Birlikte, yiyecek bulmak adına yürüyen işçiler, sahnenin değişmesi ile birlikte, Oskar Schindler’in Kudüs’de bulunan mezarına doğru yürüyen, günümüz Schindler Yahudileri’ne dönüşür. Filmde son olarak, Schindler’in kurtardığı yaklaşık 1100 kişinin soyundan gelenlerin, filmin çekildiği tarihte yaklaşık 6000 kişi olduğu ve bir zamanlar milyonlarla ifade edilen Polonya Yahudileri’nin artık 4000’den daha az bir sayıyla ifade edildiği seyirciye yansıtılır.

Schindler’in Listesi – Gelişim

Bir Schindlerjuden (Schindler Yahudisi) olan Pfefferberg, hayatını kurtaran kişinin hikâyesini anlatmayı kendine görev edinmiştir. Pfefferberg, MGM ile 1963 yılında Howard Koch’un senaryosunu yazdığı Oskar Schindler’in biyografik filmini yapmaya girişmiş ancak anlaşma  bozulmuştur. 1982’de, Thomas Keneally, iki yıl önce Los Angelos’ta Pfefferberg ile şans eseri tanışması sonrası tarihi romanı Schindler’in Gemisi‘ni yazdı. MCAbaşakanı Sid Sheinberg yönetmen Steven Spielberg’e kitap hakkında bir New York Times eleştirisi gönderdi. Spielberg, Schindler’in öyküsünden şaşkına dönmüş halde, şakayla karışık, gerçek olup olmadığını sormuştur. “Karakterin çelişkili yapısı beni içine çekti” demiştir: “Ne böyle bir adamı aniden tüm kazandıklarını alıp bu hayatları kurtarma görevine adamasına yol açmış olabilir?” Spielberg, Universal Pictures’ın romanın yayın haklarını almasına yetecek ilgiyi göstermiştir.

Bahar 1983’teki ilk görüşmelerinde, Pfefferberg’e filmi çekmeye on yılda başlayabileceğini söylemiştir. Filmin kapanış jeneriğinde Pfefferberg, Leopold Page adı altında danışman olarak yer almıştır.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Spielberg, Holocaust hakkında bir film yapmak için yetkin olup olmadığından emin değildi ve proje “[onun] suçluluk duygusu”na kaldı. Spielberg yapımı yönetmen Roman Polanski’ye vermeyi denedi ancak ret yanıtı aldı. Polanski’nin annesi Auschwitz’te öldürülmüştü ve Polanski Kraków Gettosu’nda yaşamış ve hayatta kalmıştı. Polanski sonrasında kendi Holocaust filmini, Piyanist (2002) yönetti. Spielberg ayrıca filmi Sydney Pollack’a ve Schindler’in Listesi’ni 1988’de yönetmeye talip olan Martin Scorsese’e önerdi. Ancak Spielberg, Scorsese’e filmin çekimini devretmekten emin değildi; “Aileme ve çocuklarıma Holocaust ile ilgili bir şey yapma şansını bağışlamak istemiştim.”Spielberg bunun yerine ona Cape Fear’ın 1991’de yeniden çekimini yönetmeyi teklif etti. Billy Wilder çoğu Holocaust’ta ölen ailesine bir anı olarak filmi çekmeye duyduğu ilgiyi belirtmiştir.

Spielberg sonunda Holocaust inkârcıları basında önemli yer tutmaya başladığını fark edince filmi çekmeye karar verdi. Berlin Duvarı’nın yıkılmasının ardından Neo-Nazizm’in yükselmesiyle, 1930’larda olduğu gibi insanların hoşgörüsüzlüğe yöneleceğinden korktu.Sid Sheinberg, Spielberg’e, ilk olarak Jurassic Park’ı yapması koşuluyla yeşil ışık yaktı. Spielberg sonrasında “Bir kere Schindler’i yönetince Jurassic Park’ı çekemeyeceğimi biliyordu.” demiştir. Holoucaust filmleri genelde tercih edilmediğinden 22 milyon $ gibi küçük bir bütçe ayrılması tasarlandı. Spielberg film için ücret almayı bir “diyet” olarak adlandırıp reddetti ve filmin başarısız olacağını düşündü.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi1983’te, Keneally kitabını uyarlaması için tutuldu ve 220 sayfalık bir notla geldi. Onun uyarlaması Schindler’in sayısız ilişkisi üzerineydi ve Keneally hikâyeyi yeterince sıkıştırmadığını kabul etti. Spielberg, Out of Africa’nın senaristi Kurt Luedtke ile son halini yazması için anlaştı. Luedtke, Schindler’in kalbinin değişimini inanılmaz bulduğu için yaklaşık dört yıl sonra yazmaktan vazgeçti.Yönetmenliği süresince Scorsese, Steven Zaillian’ı bi senaryo yazması için ayarladı. Tamamladıktan sonra Spielberg, Zaillian’ın 115 sayfalık taslağını çok kısa buldu ve 195 sayfaya çıkarmasını istedi. Spielberg hikâyede daha çok Yahudilerin üzerinde durulmasını ve Schindler’in değişiminin ani bir kırılma veya değişim şeklinde değil aşamalı ve karmaşık olmasını istedi. Getto’nun tasfiye sahnesini “izlenilemez olacak kadar güçlü hissedilen bir sahne” olması için uzattı.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Schindler’in Listesi – Oyuncular

Neeson, Schindler rolü için önceden belirlenmiş ve Spielberg onu Broadway’de Anna Christie olarak sahne aldığı zaman görünce Aralık 1992’de kadroya alınmıştır. Warren Beatty senaryo okumasına katılmış ancak Spielberg onun aksanını gizleyemeyeceği ve “film yıldızı geçmişini” beraberinde getireceği için sıcak bakmamıştır. Kevin Costner ve Mel Gibson Schindler’i oynamaya ilgilerini belirtmiş ama Spielberg oyuncunun yıldızlığı karakteri geçmesin diye daha ziyade tanınmayan Neelson’ı kadroya almayı tercih etmiştir. Neeson Schindler’i, zekasıyla onu bir çeşit dalgacı olarak gören Nazileri alt ettiği için eğlenceli bulmuştur. “Onlar onu pek ciddiye almadılar ve o bunu amacı için kullandı.”Role hazırlanmasına yardım etmek için Spielberg Neeson’a, karizmasını Schindler’inkiyle kıyasladığı Time Warner CEO’su Steve Ross’un film kliplerini göstermiştir.Aynı zamanda Neeson’ın doğru tonlama ve perdelemeye çalışması için Schindler’in bir ses kaydını bulmuştur.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesiFiennes, Spielberg, performansını A Dangerous Man: Lawrence After Arabia (1992) ve Emily Brontë’s Wuthering Heights (1992) filmlerinde izleyince Amon Goeth olarak kadroya dahil edilmiştir. Spielberg Fiennes’in seçimi hakkında “Cinsi bir canavar gördüm. Tamamen incelikle ilgili: gözlerinden geçen şefkat anları vardı, hemen sonra soğuklaşan.”Fiennes rolü için 13 kilo almıştır. Tarihi haber filmlerini izlemiş ve Goeth’i tanıyan Holoucaust’tan sağ kalanlarla görüşmüştür. Onu canlandırırken Fiennes “Acısına yakınlaştım. İçinde kırılmış, zavallı bir canlı vardı. Onun hakkında kendimi bölünmüş hissettim, acıdım. Bana verilen ve sonra özellikle bağlandığım kirli, hırpalanmış bir oyuncak gibiydi.” demiştir. Fiennes Goeth’e kıyafetleriyle o kadar benzemişti ki

Mila Pfefferberg (olayların canlı bir tanığı) onunla tanıştığında korkuyla ürpermiştir. Itzhak Stern’in karakteri (Ben Kingsley tarafından canlandırılmıştır) muhasebeci Stern, fabrika müdürü Abraham Bankier ve Goeth’in kişisel asistanı Mietek Pemper’in bir toplamı gibidir.Karakter Schindler’in ikincil kişiliği ve vicdanı gibi davranmıştır.Kingsley en iyi 1982 yapımı biyografik filminde Oscar kazandığı rolü Gandhi ile tanınır.

Genel olarak filmde 126 sözlü rol bulunmaktadır. Binlerce figüran film süresince kiralanmıştır. Spielberg Israilli ve Leh oyuncuları Doğu Avrupalı görünüşleri nedeniyle özellikle seçmiştir.Pek çok Alman oyuncu SS üniformalarını giymekte isteksiz davranmış ancak bazıları sonra Spielberg’e filmde aldıkları katartik rol için teşekkür etmiştir.Filmin yarısında Spielberg, 128 canlı tanığın Schindler’in Kudüs’teki mezarı başında saygı gösterisinde bulundukları bir kapanış düşünmüştür. Yapımcılar Schindlerjuden bulabilmeye ve onları sahnenin çekimi için uçakla götürmeye çok çaba sarf etmiştir.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Schindler’in Listesi – Sinematografi

Belgesel film Shoah’tan (1985) esinlenerek, Spielberg filmi resimli taslaklarla planlamamaya karar verdi ve belgesel gibi çekmemekte karar kıldı. Filmin %40’ı el kamerasıyla çekilmiştir ve düşük bütçe filmin yetmiş iki günden fazla sürede hızlıca çekildiği anlamına gelir.Spielberg bunun filme “doğallık ve keskinlik” verdiğini ve “konuya hizmet ettiğini” düşündüğünü söyledi.Sabit kamera, yüksek çekim ve yakınlaştırıcı mercek kullanmadan çekim yapmıştır ve bu durumu “her şey benim için bir güvenlik ağı olarak kabul edilebilir.” şeklinde belirtmiştir.Bu, geçmişte Cecil B. DeMille veya David Lean gibi yönetmenlere haraç ödediğini hisseden Spielberg’ü olgunlaştırmıştır.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Filmi esas olarak siyah beyaz çekme fikri filmin belgesel türüne ve Janusz Kamiński’nin Alman dışavurumculuğu ve İtalyan Yeni Gerçekçiliğiyle kıyasladığı sinematografik yapısına katkı sağlamaktadır.Kamiński, filme zamansızlık hissi vererek izleyicinin “yapıldığı zamana ait bir kanısı olmamasını” istediğini söylemiştir. Spielberg siyah beyazı, zamanın gerçek belgesel görüntülerine benzetmek için kullanmaya karar verdi.

Universal başkanı Tom Pollock ondan, filmin daha sonra renkli VHS kopyalarını da satabilmek için filmi renkli negatiflerle çekmesini rica etmiş ancak Spielberg olayları “kazara güzelleştirmemek” için reddetmiştir.

Schindler’in Listesi – Müzik

Spielberg ile sıkça çalışan John Williams, Schindler’in Listesi’nin müziklerini yapmıştır. Besteci filmden etkilenmiş ve bunun çok iddialı bir iş olduğunu düşünmüştür. Spielberg’e “Bu film için benden daha iyi bir besteciye ihtiyacın var.” demiştir. Spielberg ise “Biliyorum. Ama hepsi öldü!” yanıtını vermiştir.Itzhak Perlman tema müziğini violin ile çalmıştır.

Gettonun Nazilerce kapatılması sahnesinde halk şarkısı “Oyfn Pripetshik” “Fırının üstünde”bir çocuk korosu tarafından söylenmiştir. Şarkı Spielberg’in büyük annesi Becky tarafından torunlarına söylenirmiş.Filmdeki klarnet soloları Klezmer üstadı Giora Feidman tarafından kaydedilmiştir.Williams, Schindler’in Listesi ile beşinci kez En İyi Müzik Oscar Ödülü kazanmıştır. Film müziklerinden seçmeler soundtrack albümü olarak piyasaya çıkmıştır.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Schindler’in Listesi – Temalar ve sembolizm

Film kötüye karşı iyi konusunu Amerikan sinemasının bilinen kişileştirmelerinden “iyi Alman” karakterini kullanarak ortaya koyar. Goeth neredeyse tamamen kötü ve karanlık biri gibi gösterilirken Schindler yavaş yavaş Nazi destekçisinden bir kurtarıcı ve kahramana dönüşür. Böylece ikinci bir konu olan kurtarma da saygınlığının sınırındaki rezil bir komplocudan binden fazla kişinin yaşamını kurtarmaktan sorumlu baba figürüne dönüşen Schindler üzerinden verilir.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Kırmızılı kız

Film esas olarak siyah beyaz çekilmiş olmasına rağmen Kraków gettosunun kapatılışı sahnesinde küçük bir kızı göstermek için kırmızı bir palto kullanılmıştır. Filmin devamında Schindler onun, sadece üstündeki kırmızı ceket sayesinde tanınabilen ölü bedenini görür. Spielberg sahnenin, Birleşik Devletler’deki üst düzey devlet adamlarının Holocaust esnasında olanları bilip bunu durdurmak için hiçbir şey yapmamalarını belirtmeyi amaçladığını söyledi. “Bu kırmızı ceket giymiş bir kız kadar barizdi, aşağı doğru yürüyor ama Alman demiryollarını bombalamak için hiçbir şey yapılmıyor.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Avrupa Yahudilerinin yok edilmesini … durdurmak için hiçbir şey yapılmıyor.” dedi. “Bu, sahneyi renkli yaparak vermek istediğim mesajdı.”IGN’den Andy Patrizio, Schindler’in kızın bedenini gördüğü anın onun değiştiği an olduğunu söyledi; artık “kül ve arabasının üstüne yığılan vurulmuş ölü bedenleri sorun” olarak görmüyordu. Université de Montréal’den profesör André H. Caron kırmızının “masumiyet, umut veya Holocaust vahşetinde katledilen Yahudilerin kanı” olup olmadığını merak ettiğini belirtir.

Kız, çekimler yapılırken üç yaşında olan Oliwia Dąbrowska tarafından canlandırılmıştır. Spielberg Dąbrowska’dan filmi on sekiz yaşına kadar izlememesini rica eder ancak on bir yaşındayken izler ve “dehşete kapılır.”Filmi yetişkin olarak tekrar izlediğinde oynadığı rolden gurur duyar. Vurgulanmak istenmemiş olsa da karakter, Kraków gettosunda kırmızı paltosuyla bilinen Roma Ligocka’ya benzemektedir. Ligocka, kurgusal benzerinin aksine hayatta kalabilmiştir. Film yayınlandıktan sonra kendi hikâyesini yazmış ve yayınlamıştır, Kırmızılı Kız: Bir Anı (İngilizce çevirisi, 2002).Aile üyeleriyle 2014’te yapılan bir mülakata göre kırmızılı kız için Kraków sakinlerinden Genya Gitel Chil’den esinlenilmiştir.

Schindler’in Listesi – Neden siyah beyaz?

Spielberg’e göre filmin siyah beyaz sunulması Holocaust’un kendisini ifade etmektedir: “Holocaust ışıksız bir hayattır. Bana göre hayatın sembolü renktir. İşte bu nedenle Holocaust ile ilgili bir film siyah beyaz olmalı.”Robert Gellately filmin tümünün başlangıçtaki seyrek şiddetin artarak ölüm ve yıkıma dönüşmesiyle, Holocaust’un bir metaforu olarak görülebileceğine işaret eder.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Ayrıca filmdeki Yahudilerin durumuyla Nazi Almanyası’ndaki Yahudileri köle olarak kullanmakla tamamen yok etmek tartışmaları arasındaki paralelliğe vurgu yapmaktadır.Su, Jewish Theological Seminary of America’da (Amerikan Yahudi İlahiyat Fakültesi) Holocaust çalışmaları profesörü Alan Mintz tarafından, verilen bir kurtuluş olarak görülmektedir. Schindler’in suya tutulmak üzere bekleyen mahkumlarla dolu bir Holocaust treni ayarladığı ve Auschwitz’deki gaz beklentisi yerine gerçek duş verilen sahnelerdeki varlığına gönderme yapar.

Yahudi topluluğunun tepkisi

1994’te filmle ilgili bir “Village Voice” sempozyumu düzenlendiğinde tarihçi Annette Insdorf üç toplama kampından sağ kurtulan annesinin geniş kitlelerce izlenecek büyük bir Holocaust hikâyesinin anlatıldığı filme nasıl şükran duyduğunu anlattı. Macar Yahudisi ve Holocaust’tan sağ kurtulan yazar Imre Kertész bire bir tanık olmayan birinin Nazi toplama kampındaki yaşamı bütün gerçekliğiyle anlatmasının imkansız olduğunu söylemiştir.

Schindler's List ( Schindler'in Listesi - 1993 ) İncelemesi

Spielberg’ü hikâyeyi geniş bir izleyici kitlesiyle buluşturduğu için takdir ederken filmin mezarlıktaki son sahnesinin yaşananların hayatta kalanlar üzerindeki korkunç artçılarını umursamadığını ve oraya duygusal olarak incinmeden gelmişler gibi yansıtıldığını belirtmiştir.Haham Uri D. Herscher, filmin dokunaklı ve umut verici bir insancıllık gösterisi olduğunu söylemiştir.Norbert Friedman, Holocaust’tan kurtulanların çoğu gibi, Spielberg’e yönelik diğer yaşayanlar gibi içten bir bağlılık hissettiğini ifade eder.Spielberg’ün çocukluğundaki hahamı ve hocası Albert L. Lewis, filmi “Steven’ın annesine, insanlarına ve bir şekilde kendisine bir hediyesi. Şimdi tam bir insan oldu.” diyerek yorumlamıştır.

Schindler’in Listesi – Ödüller ve adaylıklar

  • Spielberg çalışmasıyla Directors Guild of America Award for Outstanding Directing – Feature Film (Amerikan Yönetmenler Birliği Sıra Dışı Yönetmenlik Ödülü – Uzun Metraj Film) kazanmaya hak kazanmıştır.
  • Producers Guild of America Award for Best Theatrical Motion Picture’ı (Amerikan Yapımcılar Birliği En İyi Teatral Sinema Filmi Ödülü) ortak yapımcılar Branko Lustig ve Gerald R. Molen ile paylaşmıştır.
  • Steven Zaillian senaryosuyla Writers Guild of America Award (Amerikan Yazarlar Birliği Ödülü) kazanmıştır.
  • Film National Society of Film Critics’den (Ulusal Film Eleştirmenleri Birliği) En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu ve En İyi Sinematografi ödüllerini kazanmıştır.
  • New York Film Critics Circle ödüllerinden En İyi Film, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu ve En İyi Sinematografi’yi kazanmıştır.
  • Los Angeles Film Critics Association ödüllerinden En İyi Film, En İyi Sinematografi (The Piano’ya bağlanarak) ve En İyi Yapım Tasarım Ödülünü kazanmıştır. Film ayrıca dünya çapında pek çok ödül kazanmış ve adaylıklarda yer almıştır.
Bu içeriği paylaşmak ister misin? 👇

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz